Sfântul Apostol Petru

Atât Biserica Estului, cât şi cea din Vest îi sărbătoresc, pe data de 29 iunie, în fiecare an, pe cei consideraţi corifeii apostolilor, Sfinţii Petru şi Pavel. Amândoi şi-au sfârşit viaţa pământească în Roma, amândurora le-a fost ridicată acolo câte o bazilică grandioasă, San Pietro (Sfântul Petru), respectiv San Paulo fuori le mura (Sfântul Pavel din afara zidurilor).

Sfântul Apostol Petru, cel mai vârstnic dintre cei doisprezece aleşi de către Mântuitorul Hristos, era, conform tradiţiei iudaice, „purtătorul de cuvânt” al celorlalţi, avea prioritate în „luările de poziţie”. Din acest considerent, Biserica Vestului, unde teoria sau dogma primatului care a separat, practic, Vestul de Est, este una de căpătâi, şi l-a asumat cu obstinaţie pe Sfântul Petru.

Importanţa Sfântului Apostol Petru pentru Biserica Romei şi dogmele ei diferite de cele ale Estului este subliniată nu numai prin numeroasele teorii teologice care argumentează primatul, ci deopotrivă prin grandoarea vizibilă a bazilicii Sfântul Petru din Roma şi printr-o rânduială liturgică mai puţin sesizabilă, dar esenţială pentru înţelegerea diferenţelor dintre Vest şi Est, în Biserică. Anume, a treia duminică după Învierea Domnului – evenimentul central al Creştinismului – este dedicată de către Biserica Catolică Sfântului Apostol Petru. În Ortodoxie, ea este dedicată Sfintelor Femei Mironosiţe. Lecturile evanghelice ale liturghiei acestei duminici  sunt cu referire clară la Apostolul Petru, respectiv la Femeile Mironosițe.

Vestul şi l-a asumat intens, obsesiv, pe Sfântul Apostol Petru, ideea de primat şi putere. Estul a rămas profund ataşat de Maica Domnului, de feminitatea prin excelenţă, cinstind după cuviinţă femeia. De aceea, cred, tot Vestul este cel care a dat feminismul, cu teorii uneori stranii – de exemplu, propaganda acerbă pentru hirotonia femeii. Estul a instituit şi păstrează atât postul dedicat Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, cât şi pe cel al Maicii Domnului. Echilibrul, înţelepciunea de a evita extremele, acestea definesc Biserica autentică a Estului. Căci bazilica Aghia Sofia (a Sfintei Înţelepciuni) a fost şi va rămâne simbolul definitoriu al Bizanţului, al Bisericii Estului. San Pietro este simbolul definitoriu al Romei.

Imagine: Sfântul Apostol Petru, mozaic din biserica Chora/Kariye Camii, Constantinopol/Istanbul, sec. al XIV-lea.

(Articol publicat în cotidianul „Evenimentul Regional al Moldovei”, din 28 iunie 2012.)

More...

mihaela.stan June 29, 2017 Cultura si Spiritualitate